Strategi og plan

Jeg går ud fra, at dig der læser dette enten selv har et firma, eller arbejder med markedsføring/kommunikation for et firma.

Og måske ønsker du…

…flere følgere på de sociale medier?
…mere trafik til hjemmesiden?
…flere salg fra webshoppen?
…flere interaktioner på jeres opslag?

Mange kan svare “ja tak” hele vejen igennem, og falder i den normale fælde af at ville det hele, men ikke lægge tilsvarende ressourcer i.

Men det kan vi gøre noget ved! Med ganske simple redskaber til prioritering og en strategi for, hvordan I fører det ud i livet, kommer I sikkert videre mod slutmålet – som jo i sidste ende & uden undtagelse – handler om mere salg. Og så endda uden at drukne i de uoverskueligt mange muligheder (og umuligheder) som de sociale medier tilbyder.

Gør det nemt for dig selv med et par simple overvejelser!

Kender du din forretning? “Dumt spørgsmål” tænker du nok, for selvfølgelig gør du da det! Men faktum er at de fleste kører derud af med 200 km. i timen med den daglige drift, og glemmer at stoppe op og mærke efter som man rent faktisk er på rette vej, om markedsføringsbudgettet lægges der, hvor det giver mening, eller om man bare gør hvad man plejer, fordi man ikke har givet sig selv tiden til at overveje om det egentlig kan betale sig osv. 
Kender du det?

Så er det på tiden at tage et øjeblik til lige at huske på svaret på de klassise hv-spørgsmål:

1. Hvorfor er du her?
(Hvad er din virksomheds mission? Hvilke værdier driver værket? Hvilken forskel er det, at netop din virksomhed gør for kunderne?)

2. Hvad ønsker du at opnå med din markedsføring?
(Ja, flere kunder naturligvis! – men er der delmål? såsom flere likes på Facebook?, flere tilmeldinger til nyhedsbrevet? flere læsere på din blog? osv.)

3. Hvem henvender du dig til?
(Hvem er i din målgruppe? Mænd, kvinder, ung, gammel, de lokale eller hele landet, familier, enlige? osv.)

Når du kender svaret på de første tre, så kan jeg hjælpe dig med det fjerde:

4. Hvordan får du dit budskab ud mest effektivt?
(Hvem rammer du reelt i dag, hvilken platform, hvilket indhold og hvilket budget etc. skal der til at ramme dem du ønsker mest effektivt)

Jeg kan hjælpe dig med de overordnede overvejelser, og dernæst med selve effektueringen. Få et kursus og bliv selvhjulpen, eller kast nogle af opgaverne fra dig, og få tid til at drive din forretning.

I dag er bedre end i morgen

Målinger viser at fire ud af fem danske virksomheder allerede er på sociale medier, og langt de fleste forventer at øge sin tilstedeværelse over de kommende år. Men forbavsende nok har kun cirka halvdelen en strategi for hvordan.

Sagt med andre ord – der er stor chance for succes hvis du spiller dine kort rigtigt!
Har du overvejet hvordan dine konkurrenter klarer sig på sociale medier?
Ligger du foran eller bagved i feltet?