Lidt om Instagram
Instagram er det visuelle medie, hvor du kan invitere indenfor, inspirere og på den måde motivere din målgruppe til at ville vide mere. Her er billederne i fokus – ikke teksten. De mere “teksttunge” opslag hører til på Facebook.
Instagram bliver alt mere udbredt, og ligger aktuelt på trediepladsen over det mest anvendte sociale medie i Danmark (2018) – se fordeling her. Mediet er endnu mere udbredt i andre lande, som fx i vores naboland, Sverige, hvor Instagram ligger på andenpladsen med 60% af Sveriges befolkning mod 76% på Facebook. (Kilde: Svenskarna och Internet 2018)

Instagram for både private og erhverv
Ligesom Facebook så kan Instagram med succes bruges til både B2C og B2B markedsføring. Hvorvidt det giver mening for netop DIN virksomhed, er en afvejning som skal sættes op imod den strategi I arbejder efter.
Er der fx tale om et brand, som henvender sig til private men som sælges af eksterne leverandører, så kan en strategisk indsats på Instagram skabe synergi med forhandlerne, og gøre slutbrugerens loyalitet til brandet endnu større.
Uanset om slutkunden er privat eller erhverv, kan Instagram være mediet som inviterer indenfor og viser hverdagen og/eller være “produktkataloget”, hvor varene vises frem.
Kommunikationen går altid fra et menneske til et andet – uanset om vi skal købe nyt inventar til kontoret eller en ny kjole til festen.
Annoncering på Instagram
Instagram ejes af Facebook, og al annoncering på Instagram foregår via Facebooks annonceadministrator.
Selv om du ikke har en virksomhedsprofil på Instagram, kan du faktisk annoncere på begge medier – faktisk gør du det helt automatisk, hvis du nogen gange trykker på Facebooks “boost”-knap (anbefales ikke, idet ikke alle Facebook-opslag fungerer visuelt god på andre medier).
Oprettelse af målgrupper, opsætning af kampagner, effektmålinger mv. når det kommer til annoncering håndteres således på samme måde som ved Facebook-annoncering.
Ønsker du hjælp til at komme igang (eller godt videre) med din markedsføring på Instagram?